Franczyza - kilka słów o zaletach

Każdy z nas spotkał się kiedyś z tym, że co chwilę na ulicy widzimy logo jednej i tej samej firmy. Nie każdy jednak wie, że firmy prowadzone pod tym samym znakiem pochodzą z jednego źródła, a korzystający z nich ludzie są franczyzobiorcami.

Co to jest franczyza?

Franczyza to tak naprawdę prowadzenie biznesu na podstawie wcześniej ustalonych zasad. W ten sposób korzystają obie strony, które zawarły umowę. Franczyzodawca, czyli właściciel danej marki pobiera zysk z interesu franczyzobiorcy. Natomiast on dostaje gotowe logo, które znane jest wielu ludziom.

Jakie są zalety franczyzy?

Dla osób rozpoczynających prowadzenie biznesu franczyza jest dobrym rozwiązaniem. Przede wszystkim dzięki niej franczyzobiorca może otrzymać wsparcie w prowadzeniu firmy od franczyzodawcy. Właściciel marki pomoże dobrać odpowiednią lokalizacją, wesprze w biurokracji czy pokaże jak odpowiednio zadbać o towar i kontakty z dostawcami.

Poza tym, jak wcześniej wspomnieliśmy, franczyzobiorca pracuje pod znanym logo, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko, że biznes się nie powiedzie. Na sukces firmy składa się też to, że trzeba mieć odpowiedni pomysł na jej założenie. Dzięki gotowemu pomysłowi franczyzodawcy mamy dostęp do know-how, czyli gotowych recept biznesowych. W takim wypadku możemy korzystać z doświadczenia i pomysłów właściciela marki i innych franczyzobiorców.

Rodzaje franczyzy

Handlowa. Franczyzobiorca zajmuje się sprzedażą określonych produktów, to co daje nam właściciel marki. Istnieje też forma depozytowa handlowej franczyzy. Towar należy w takim wypadku do franczyzodawcy, dopóki nie zostanie sprzedany.

Usługowa. W takim wypadku franczyzobiorca zajmuje się oferowaniem konkretnych usług, np. lokal gastronomiczny.

Przykłady franczyzy w Polsce

  1. Każdemu dobrze znana, widziana na ulicy co chwilę „Żabka”. Sklep spożywczy, który oferuje dodatkowo ciepłe przekąski robione na miejscu i usługi pocztowe, co przyciąga jeszcze więcej klientów.
  2. McDonald franczyza usługowa znana na całym świecie. W ofercie posiada dania typu fast food, ofertę jedzeniową dla najmłodszych i zestawy, często zawierające zabawkę. Obecnie firma wprowadziła też dowóz do domu, wiele osób korzystasz oferty.
  3. Al Capone, być może mniej nam znana marka, ale zainteresowanie nią wśród franczyzobiorców ciągle rośnie. Sklepy tej marki zajmują się dystrybucją alkoholi z wyższej półki.
  4. Epaka. Firma zajmująca się transportem paczek. Coraz więcej ludzi korzysta z zakupów online i nie chce przepłacać za przesyłkę. Tym sposobem firmami jej oddziały zbierają coraz większą liczbę klientów.
  5. Golden Rose. Franczyza handlowa, zajmująca się dystrybucją kosmetyków. Tutaj oczywiście większe zainteresowanie zakupami wykazują panie. Firma cieszy się dobrą pozycją na rynku franczyzobiorców.

Jak widać powyżej, franczyza z dnia na dzień staje się coraz bardziej popularna. Przyszli biznesmeni chętnie korzystają z gotowych pomysłów i rozwiązań, sporo na tym zyskując. Należy też dodać, że przy rozkręcaniu biznesu franczyzowego koszty rozpoczęcia działalności są znacznie niższe, niż przy budowaniu marki od podstaw. Przykładowo, aby założyć „Żabkę” należy posiadać kwotę minimalną w wysokości 5000 zł. Natomiast, jeśli byśmy chcieli założyć sklep sami, to koszty znacznie wzrosną.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here