Rozpoczęcie eksportu produktów może okazać się przełomowym momentem dla przedsiębiorstwa. Daje szansę na rozwój firmy, pozyskanie wielu nowych klientów i tym samym pomnożenie zysków. Nie jest to jednak łatwe zadanie, klienci zagraniczni muszą najpierw nabrać zaufania do nowego przedsiębiorcy. Dodatkowo wymagania klienta z innego kraju mogą różnić się od wymagań klientów rodzimych. Handel międzynarodowy cechuje się także obostrzeniami prawnymi, z którymi zapoznać musi się każdy właściciel firmy zainteresowany rozwojem swojego przedsiębiorstwa poza granicami. W tym artykule dowiesz się o czym należy pamiętać przed pocięciem decyzji o rozszerzeniu swojej działalności o rynki zagraniczne.
Każdy kraj jest inny
W pierwszej kolejności przedsiębiorca powinien zastanowić się jaki kierunek eksportu będzie dla niego najkorzystniejszy. Dla właściciela firmy z Polski rozprowadzenie swojego towaru na terenie Unii Europejskiej będzie niewątpliwie łatwiejsze niż w przypadku handlu międzykontynentalnego.
Zanim jednak podjęte zostaną kroki w konkretnym kierunku należy zapoznać się z charakterystyką rynku w kraju, o jakim myślimy. Wykonanie analizy SWOT oraz stworzenie bilansu strat i zysków może okazać się bardzo przydatnym narzędziem. Konieczne będzie także zorientowanie się, jakim zainteresowaniem cieszą się produkty konkurencyjne do naszegoco pomoże podjąć właściwą decyzję. Przemyślane działanie poparte badaniem rynku z pewnością ograniczy ryzyko niepowodzenia.
Incoterms – co to jest i czy jest potrzebny?
Incoterms stanowi zestaw zasad i regulacji do jakich muszą się stosować zarówno importerzy jak i eksporterzy. Pierwsze wydanie powstało w 1936 roku na podstawie ustaleń Międzynarodowej Izby Handlowej z siedzibą w Paryżu, czyli ponad 80 lat temu. Jego powstanie wynikało z odmiennych praktyk handlowych oraz konsumenckich w różnych krajach. Nierzadko na podstawie tych różnic dochodziło do konfliktów w relacji dostawca-odbiorca. Aby ograniczyć te nieporozumienia stworzono wspomniane regulacje, z którymi zapoznać się musi każdy przedsiębiorca zainteresowany handlem zagranicznym.
Wykwalifikowana kadra i nowoczesne metody
Oprócz zapoznania się z regułami handlu międzynarodowego oraz zapotrzebowaniem na nasz produkt w obcym kraju, bardzo istotne jest stworzenie zespołu sprzedawców z odpowiednimi kwalifikacjami. Szczególnie przydatne będzie zatrudnienie osób, które posiadają już doświadczenie w handlu zagranicznym. Dodatkowym ułatwieniem będzie zmodernizowanie swojej firmy poprzez dostosowanie jej do aktualnych trendów. Wdrożenie systemu CRM dla handlowców pozwoli na łatwy i szybki dostęp do wszelkich informacji na temat klientów. Profesjonalne narzędzia z pewnością zwiększą szansę na sukces.
Dobry produkt
Handel międzynarodowy w dobie Internetu i łatwej dostępności wszelkich dóbr sprawia, że nawet niszowy produkt ma sporą konkurencję. Globalny rynek jest wymagający, a klient ma do dyspozycji szeroki wachlarz podobnych produktów, różniących się często detalami. Z tego powodu ważnym jest, aby to nasz produkt był tym innowacyjnym i konkurencyjnym. Aby został zauważony musi być dobry jakościowo oraz unikalny. Jeżeli natomiast rodzaj produktu, który chcemy wprowadzić na rynek zagraniczny, ma już tam ugruntowaną pozycję a konkurencja jest duża, warto pomyśleć o innym kierunku rozwoju sprzedaży.